donderdag 5 januari 2012

simon vinkenoog >>>>18juli<<<< bert de keyser

Het Herman Teirlinckhuis start het jaar met een tentoonstelling met werk van Simon Vinkenoog en Bert De Keyser, die beiden op 18 Juli geboren werden…. Vandaar de titel
18 JULI ….… 1928/1937
De tentoonstelling opende op zondag 29 januari 2012 om 16 uur
in Het Herman Teirlinckhuis, Uwenberg 14, 1650 Beersel,  
tot en met 4 maart 2012 (openingstijden do, vr, za, zo 11-12:30 en 14-17uur)
Burgemeester Hugo Casaer opende in aanwezigheid van Edith Ringnalda - zie haar site voor uitvoerig bericht (recent / 31jan ):
Guido Lauwaert, ontdekker,  voerde een gesprek met Simon Vinkenoog....

Deze tentoonstelling kadert in een bredere zicht op het werk van Simon Vinkenoog tijdens de maand februari, beginnend met een tentoonstelling van zijn grafiek en tekeningen in de bibliotheek Harlebeke, opening  op 28 januari 2012, om 15 uur, Later in Februari zal er een reeks lezingen ‘Liefde overwint alles’ van en door  Edith Ringnalda, weduwe van Simon Vinkenoog. Plaatsvinden
 Op maandag  13 februari 2012 in Leuven Centraal van 18 tot 20 uur
 Op dinsdag  14 februari 2012  om 20 uur in de bibliotheek van Kortenberg, De Walsplein 30, 3070 Kortenberg
Op donderdag 16 februari om 20 uur in Boekhandel ‘De Zondvloed’, Onze Lieve Vrouwstraat, 70, 2800 Mechelen      Afsluiter in het Herman Teirlinckhuis: Mogelijk zal er op de laatste dag, 4 maart, nog een ‘finissage’ plaatsvinden met verdere bijdragen van (o.m.  Jos Brabants, en bijdragers aan het werk ‘Vinkenoog getekend’  Geert van Istendael, Hugo Camps, mogelijk ook Roger D’Hondt (Van provo tot nu, Aalst 2008) en andere.











Link naar sites:
Edith Ringnalda tijdens de laatste Lezing in boekhandel De Zondvloed, Mechelen

http://www.harelbeke.be/bibliotheek/


FRANCAIS

Le musée HermanTeirlinckhuis a le plaisier de vous inviter à l'exposition d' oeuvres graphiques de Simon Vinkenoog et de dessins de Bert De Keyser
Vernissage le dimanche 29 janvier 2012 à 16 h
Ouverture  par Monsieur Hugo Casaer,bourgmestre, en présence d' Edith Rignalda.
Introduction par Anna Luyten et Guido Lauwaert.

Finissage et après-midi littéraire le 4 mars à 15 h en hommage à Simon Vinkenoog avec la participation de
Jan Van Herreweghe,Jos Brabants,Pjeroo Roobjee,Guido Lauwaert,Tone Brulin,Anna Luyten,Geert Van Istendael,Roger D'Hondt...........

L'exposition est accessible du 29 janvier au 4 mars
de 11 h à 12 h 30 et de 14 h à 17 h
Uwenberg 14 , 1650 Beersel

 ENGLISH

The Herman Teirlinck House begins the new year with an exhibition entitled
18 July (1928/1937)
With work by Simon Vinkenoog and Bert De Keyser, long time friends and sharing the same birthday – hence the tile.
Opening on Sunday the 29th of January 2012 at 4 p.m.
Mayor of Beersel, Mr Hugo Casaer will open the exhibition in the presence of Edith Ringnalda. Anna Luyten will give an introduction,  Guido Lauwaert, discoverer, will engage in a conversation with Simon Vinkenoog.
There will also be a ‚closing‘ on Sunday, the 4th of March with readings by Jos Brabants, Pjeroo Roobjee, Guido Lauwaert, Tone Brulin, Geert Van Istendael, Anna Luyten, Hugo Camps, Roger D’Hondt, and others…
Herman Terlinck House, Community museum and gallery Uwenberg 14, 1650 Beersel, Belgium
Opening hours Thursday-Sunday from 11 to 12:30 and 14 to 17 hours

Deutsch
Das Herman Teirlinck Haus  beginnt das neue Jahr 2012 mit der Ausstellung
“18 Juli” ( 1928/1937)
mit Arbeiten von Simon Vinkenoog und Bert De Keyser, Freunde  und beide am 18 Juli geboren… daher der Titel.
Eröffnung: Sonntag 29. Januar 2012 um 16 Uhr.
Bürgermeister Hugo Casaer wird die Ausstellung im Beisein von Edith Ringnalda eröffnen, Anna Luytenleitet ein und Guido Lauwaert , Entdecker, wird ein Gespräch mit Simon Vinkenoog führen.
Im Herman Teirlinck Haus ist am 4 März auch ein Abschluss vorgesehen, mit Lesungen und Beiträgen von untermehr Jos Brabants, Pjeroo Roobjee, Guido Lauwaert, Tone Brulin, Geert Van Istendael, Anna Luyten, Hugo Camps, Roger D’Hondt, u.A.

Herman Teirlinck Haus  Gemeindemuseum & Galerie Uwenberg 14, 1650 Beersel, Belgien 
______________________________________________________________________ enkele fragmenten: ( tekst voor tentoonstelling bib Harelbeke 28 jan)

HET GEHEUGEN VAN DE MENSHEID       -----    FEBRUARI 2012
SIMON VINKENOOG
Beeldend werk

In 1948 vertrok de toen 20-jarige Simon Vinkenoog naar Parijs, omdat er in het naoorlogse Nederland geen sprake was van echte ‘bevrijding’. Hij ging als naaktmodel poseren op kunstacademies, onder andere bij Ossip Zadkine en Fernand Léger, en leerde daar de beeldhouwer Shinkichi Tajiri kennen en twee jaar later de Cobraschilders Appel, Corneille en Constant.
De nieuwsgierige Simon ging bij de UNESCO werken (1949-1956) als Special Request Documents Officer -dat heeft hem voorgoed gevormd- en begon zich als geëngageerd schrijver/dichter te ontwikkelen. Publicaties volgden elkaar in hoog tempo op.
In het baanbrekende Atonaal (1951) lanceerde hij de eerste bloemlezing van de Vijftigers, onder wie Hugo Claus, Remco Campert en Lucebert, poëzie die met alle wetten brak en insloeg als een bom; met tekeningen van Karel Appel en Corneille.
De Beeldende Kunsten zijn altijd een belangrijke rol in Simons leven blijven spelen. Hij schreef de eerste biografie over Karel Appel in 1963, maakte een televisie-uitzending over en schreef teksten voor Constants New Babylon, opende tal van exposities van bekenden en onbekenden met begeesterende woorden en hij exposeerde natuurlijk zelf ook. Het bibliofiele Louter Genieten (1993) verscheen ter gelegenheid van een solo-expositie bij Galerie Willy Schoots in Eindhoven en bevat talloze pastelkrijttekeningen en pakkende teksten over kunst en kunstenaars.
Simon was autodidact en een ware Homo Ludens. De Totem der Nutteloze Dingen op onze volkstuin in Amsterdam Noord is daar het mooiste voorbeeld van.
Hij vond het heerlijk om te knutselen, knippen, scheuren en kleuren. Plakboeken vol. Geef hem pastelkrijt en papier, Oost-Indische inkt of verf en kwasten, en hij ging aan de slag als om een nieuwe expositie werd gevraagd. Vol overgave nieuwe vormen verzinnen. Hij tekende zoals hij schreef: snel, onbevangen en trefzeker. Het stroomde uit zijn handen waar ik bij zat, gezeten op de vloer in onze zitkamer -wij hadden geen atelier- of in een lege galerie, waar tijdens de finissage vrijwel alles verkocht werd wat hij in een paar weken bij elkaar had getekend. En omdat hij een schrijver is, speelt het geschreven woord vaak mee in zijn beeldend werk.
Het liefst kreeg hij een uitnodiging om zeefdrukken te maken, steendrukken of etsen. Hij ging er altijd grif op in.
De expositie in de bibliotheek Harelbeke geeft een indruk van de ontembare speeldrift van deze levenskunstenaar in de afgelopen twintig jaar. Het verheugt mij zeer dit met u te mogen delen.

Edith Ringnalda














totem, buitenzorg

tekst voor reeks lezingen...

Liefde overwint alles – korte inhoud van de lezing

Toen schrijver, dichter & performer Simon Vinkenoog (1928-2009) en Edith Ringnalda elkaar in 1987 ontmoetten, was zij op een hoogtepunt in haar leven en hij op het dieptepunt. Als zakelijk leider van theatergezelschap Dogtroep reisde Edith de wereld over en leidde ze een boeiend leven, terwijl Simon het gevoel had dat het voor hem voorgoed voorbij was.
Hun relatie veranderde alles. Edith gaf haar carrière op omdat zij besefte:
‘Als ik dan De Grote Liefde mag meemaken, dan wil ik die ook ten volle beleven! Niet later spijt hebben dat ik niet genoeg van deze man heb genoten.’
Vanaf hun huwelijk in 1989 waren zij onafscheidelijk en besloot zij zich volledig te wijden aan zijn leven en werk. Haar levensmotto luidde: in één man dien ik de hele wereld.
In leeftijd scheelden zij een generatie en toch kwam Simons einde geheel onverwacht. Sinds zijn dood vertelt Edith over hun allesomvattende liefde en wat daaraan vooraf ging. Haar past geen rouw, want ‘Ik ben zielsgelukkig dat ik dit heb mogen meemaken!’


Edith Ringnalda (Amsterdam,1954) studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde en Theaterwetenschap. Haar boek Heer en meester, een liefdesverklaring  (Nijgh & Van Ditmar, 2009) is een egodocument geschreven in de laatste dertig dagen van hun leven samen: een droompaar, levend op de hoogvlakte van het geluk.

















Bert De Keyser studeerde aan het Sint-Lukasinstituut in Brussel, waar hij vanaf 1969 ook doceerde in ruimtelijke vormgeving.
Bert is zeker geen onbekende. Zo heeft hij al tal van solotentoonstellingen op zijn naam staan in België, Nederland, Duitsland, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk en Frankrijk. Een reeks groepstentoonstellingen in België en zelfs buiten Europa vullen zijn curriculum vitae aan.
Het werk van Bert De Keyser kunnen we onderverdelen in verschillende disciplines. Hij is vooral bekend voor zijn twee- en driedimensioneel werk, evenals voor zijn grote stedelijke projecten.
De laatste jaren spitste hij zich voornamelijk toe op tekeningen van muzikanten, dansers en acteurs. Hier gaat hij een stuk intimistischer tewerk, voornamelijk in zijn naakttekeningen. De absolute eenvoud bereikt hij in zijn roodtekeningen: met enkele lijnen creëert De Keyser de ultieme eenvoud op papier. Zijn naakten zijn poëtisch te noemen, die sterk aan landschappen doen denken. Hij geeft de contouren weer in losse, onderbroken lijnen.
De referentie aan landschappen is een gegeven dat Bert De Keyser ook doortrekt in zijn verschillende stadsprojecten waarin hij inspeelt op het verleden,het heden en de toekomst en de ruimtes van een stad.

Het Tekenblok  " VINKENOOG GETEKEND " bevat 31 tekeningen van Bert De Keyser.
Hierbij zijn 12 gedichten en teksten gemaakt door vrienden van Simon Vinkenoog.
Deze uitgave werd voorgesteld in oktober 2010 in het Goudblommeke in Papier te Brussel.

Witte handschoenen en glooiende landschappen,

Een toonmoment van de grafiekmappen van Bert De Keyser is een belevenis. Bert is een praatvaar, die zijn toeschouwers elke moment kan onderhouden met histories en anekdotes.
Je maakt een reis mee langs de vele droge naald drukken, naakten  als landschappen, de een na de andere, gedraaid onder het juiste ritme door de met witte handschoenen getooide Joke Devynck.
Je zou voor minder naar Antwerpen reizen.

Patrick Braemscheute


Geen opmerkingen:

Een reactie posten